Probiotyki poprawią Ci nastrój! 0
Probiotyki poprawią Ci nastrój!

Jak zapewne słyszeliście, probiotyki, znajdujące się zarówno w sfermentowanej żywności, jak również w suplementach diety, wspomagają proces trawienia i działania naszych jelit. Czy jednak prawdą jest, że probiotyki mogą także poprawić zdrowie psychiczne?

 

Najnowsze badania roku sugerują, że probiotyki są także korzystne dla osób zmagających się z depresją. Czy to może być prawda? Niewiele osób ma świadomość, że niektóre bakterie jelitowe są ściśle powiązane z depresją, podczas gdy inne związane są z poprawą nastroju, aktywnością neuronów i funkcjami poznawczymi. Ma to sens, biorąc pod uwagę, że probiotyki w naszych jelitach mogą wspierać funkcję neuroprzekaźników. Neuroprzekaźniki są posłańcami naszego mózgu, które kontrolują nasz nastrój, energię, apetyt i nie tylko.

Kontrolowane badanie, przeprowadzone w 2022 roku na losowej grupie badanych, opublikowane w czasopiśmie Translational Psychiatry, wykazało dowody na to, że probiotyki mogą funkcjonować jako nowe obiecujące podejście w leczeniu poważnych zaburzeń depresyjnych (MDD).

Zgodnie z definicją FAO/WHO probiotyki to „żywe drobnoustroje, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza”. Wiadomo, że mają wpływ na oś mikrobiota-jelito- mózg (MGB), zwaną także „połączeniem jelito-mózg”. Dzięki temu probiotyki mogą wpływać na funkcje fizjologiczne i behawioralne związane z depresją.

W tym konkretnym badaniu starano się ustalić, czy krótkoterminowa suplementacja probiotyków w dużych dawkach może zmniejszyć objawy depresji poprzez wywołanie zmian mikrobiologicznych i nerwowych jelit u pacjentów z depresją. Pacjenci, którzy zmagali się z epizodami depresyjnymi, przyjmowali suplement probiotyczny z wieloma szczepami lub placebo przez jeden miesiąc (31 dni), dodatkowo do ich zwykłego leczenia. Uczestnicy badania dokonali oceny swojego stanu przed i po interwencji probiotycznej. Wśród osób, które przyjmowały probiotyki, stwierdzono, że wzrosła zarówno różnorodność mikrobiologiczna, jak i obfitość szczepu probiotycznego zwanego Lactobacillus. Wzrosty te były związane ze zmniejszeniem objawów depresyjnych.

Innym odkryciem było to, że aktywacja niektórych neuronów związanych z depresją została znacznie zmniejszona po interwencji probiotycznej.

 

Podsumowując, dane z badania wskazują, że probiotyki przyjmowane w połączeniu z innymi metodami leczenia mogą pomóc w zmniejszeniu objawów depresji ze względu na zmianę mikroflory jelitowej i czynności mózgu. Naukowcy biorący udział w badaniu uważają terapie probiotyczne za „dostępne, pragmatyczne i niestygmatyzujące” podejście do wspierania zdrowia psychicznego.

 

Jakie jeszcze korzyści mają probiotyki?

Oprócz wspierania zdrowia psychicznego probiotyki mogą także
wspierać integralność wyściółki naszych jelit, co jest kluczowe dla zdrowia immunologicznego i obrony immunologicznej, wspomagać wchłanianie niezbędnych składników odżywczych oraz syntezę niektórych witamin i białek, wspomagać trawienie, w tym ograniczać sporadyczne biegunki, gazy i wzdęcia, pomagają utrzymać wagę ciała.

 

Aby uzyskać najlepsze rezultaty, suplementy probiotyczne należy łączyć z innymi metodami leczenia depresji, takimi jak:

terapia,

- zdrowa dieta,

- ćwiczenia,

- ekspozycja na światło słoneczne,

- regularny harmonogram snu.

 

 

 

Źródło badania: https://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02957591?term=NCT02957591&draw=2&rank=1

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl